Een tekst die doet wat-ie moet doen,
is meer dan 27 letters in de juiste volgorde zetten.

COPYWRITING

element

Genoeg mensen die een tekst kunnen schrijven. Ze krijgen hun gedachten vrij aardig op papier, kunnen goed formuleren en zetten op tijd een punt. Je hebt er ook die wat méér kunnen. Die schrijven mooie verhalen en weten een boek te vullen met jaloersmakende volzinnen. Een ambitie overigens die de gemiddelde copywriter niet vreemd is. Bij menigeen ligt er wel ergens een manuscript in de la.

Maar diezelfde copywriters realiseren zich ook verdomd goed dat hun vak een andere tak van sport is. Want hun opdrachtgevers willen geen roman lezen, maar iets vermarkten: een product of een dienst. En dat vraagt om een ander soort tekst. Eentje die je raakt, die je blijft lezen, die je overtuigt en misschien wel het belangrijkste: die aanzet tot actie.

Zo’n tekst schrijf je niet even tussen de bedrijven door. Daarvoor ga je eerst eens zitten met een opdrachtgever. Alles uitvissen over de betreffende materie en af en toe de advocaat van de duivel spelen, om alle pros and cons helder te krijgen. Zodat je alle argumenten die vóór dat product of die dienst zou kunnen pleiten, als eenzelfde advocaat kunt verdedigen met je tekst als pleidooi. En dan moet het ook nog goed geschreven zijn. Met een luchtigheid die het lezen makkelijk maakt. Zodat je het helemaal doorleest tot aan het logo aan toe.

Ben je ook toe aan zo’n tekst die doet wat-ie moet doen? Een afspraak is zo gemaakt. Die eerste kennismaking kost je niks. Doe dat maar gewoon. Dan ga ik nu even verder aan het volgende hoofdstuk van m’n roman.

MAAK EEN AFSPRAAK