Merken van eigen bodem

Leestijd 2 minuten dot vrijdag 14 augustus, 2020

Lokale merken winnen aan terrein. Producten met een verhaal en een eigen ‘sfeertje’. Daar willen we ons graag mee verbinden. Want kwaliteit die opvalt, verdient aandacht (vinden wij).

IJsbaart

Het roept direct iets op, deze naam. Iets onverschrokkens, een mythologische held of een gevreesde barbaar? Je ontkomt er in elk geval niet aan en je moet er een beetje lef voor hebben, zoiets. ‘IJsbaart, het stoerste ijs onder de ijsjes’. Mijn oog valt op de kleurige wikkel met een retro-achtige uitstraling. In de vitrine van mijn favoriete eet(afhaal)tentje in Nijmegen-Oost (toko-oost.nl). Dit gaan we onderzoeken, besluit ik. Een goede legitimatie om de ‘blauwe bes cheesecake’-variant meteen maar eens uit te proberen.

Ik ben een echte cheesecake-fanaat en heb veel ervaring met het verorberen van deze (helaas nogal calorierijke) lekkernij. Fake-cheesecake pik ik er meteen tussenuit. En dat had ik eerlijk gezegd ook een beetje verwacht met dit IJsbaartje. Cheesecake op een stokkie uit de diepvries, dat zal toch best wel chemisch zijn?

Niet dus. Wat je proeft is puur. Koek, room en – inderdaad – blauwe bessen. In de verste verte geen chemisch smaakje te bekennen. Op internet zie ik dat dit ijsje hoort bij de ‘Romige Dromen’ van IJsbaart. Met veel biologische ingrediënten. En daarnaast hebben ze ook nog een aantal ‘Fris, Fruitig en Vegan’-ijsjes. In een tijd waarin mensen steeds bewuster leven, mag een veganistisch ijsje natuurlijk niet ontbreken.

IJsbaart heeft een eigen website en die is heel duidelijk. Je leest direct wie er achter dit merk zitten: Tijn, Levi en Stefan. Drie jongens die ondernemer wilden worden en een voorliefde hadden voor lekker ijs (wie niet?). Twee van hen hebben de achternaam ‘Baart’, en zo was een merk geboren. Niets over de ‘stoere doelgroep met een beetje lef’. ‘Gewoon fucking goed ijs maken’, als missie. Hoe simpel kan het zijn?

Drie jaar geleden begonnen met een foodtruck op festivals, levert IJsbaart nu vooral aan de horeca. Strandpaviljoens zijn gek op IJsbaart (en vice versa): eindelijk iets hips en verantwoords, als alternatief voor de Magnums en Soledo’s. Het ijsfabriekje van de jongens bevindt zich in de Amsterdamse houthavens. De creatieve hotspot waar een creatief ijsfabriekje niet misstaat. Steeds weer vernieuwende maar vooral ook gezondere guilty pleasures bedenken. Inmiddels 120 afzetpunten door heel Nederland. Echt lokaal is het dus al niet meer. Maar wel echt Hollands. En écht lekker!

Meer info: www.ijsbaart.nl

Ken jij een leuk fris Nederlands merk dat onze aandacht verdient? Laat het ons weten: info@spoorenbergenco.nl