Spoorenberg & Co.
Een team van doorgewinterde specialisten.

Over Spoorenberg & Co

element

Nou kan ik een aardig stukje schrijven, maar om een goed concept neer te zetten (en dat vervolgens te produceren tot werk dat werkt), heb je specialisten nodig. Goeie mensen die hun vak verstaan, iets meer brengen en die je kunt vertrouwen. Vandaar ook & Co.

 Hieronder een paar op een rijtje, waar ik vaak mee werk. Te beginnen met mijzelf, sprak hij bescheiden. Omdat ik mijzelf (in) prettig gezelschap (be)vind. En dan lees je meteen mijn korte bio. Overigens is Spoorenberg & Co altijd op zoek naar talent om het team uit te breiden. Dus als je de lat voor jezelf hoog hebt liggen; kom maar op met die CV’s en portfolio’s.

jan-spoorenberg

Jan Spoorenberg

Ik begon mijn carrière bij de grote bureaus in Amsterdam en werkte o.a. voor Publicis FCB, Van Rossum & Partners en Total Identity. Begon na een periode bij het Nijmeegse Puntkomma in 2006 met het reclamebureau Rockefeller, Hardy & Monroe, om er later achter te komen dat dit een iets te ambitieuze naam is voor een ZZP-er. Veranderde die naam in Meneer Spoorenberg. Maar ook dat was bezijden de waarheid, want ik ben helemaal geen meneer. Ik ben schrijver, een creatief, of gewoon Jan. Heb gestudeerd, maar de enige titels die ik gebruik, liggen over het algemeen op mijn nachtkastje: ’Geen Bloemen’ van Lévi Weemoedt, ‘De ingewijde’ van Jonathan Little (  komende zomer lees ik hem echt uit) en Henning Mankell natuurlijk met de inspecteur Wallander-cyclus.

Op een ochtend in 2012 werd ik wakker en bleek toen in het onderwijs te zitten. Om vervolgens in 2017 verschrikt uit die nachtmerrie wakker te worden. Breekpunt? Die dag dat ik die mbo-klas aan het werk zette, vroeg of alles duidelijk was en er een mannetje achter in de klas zijn vinger op stak. ’Mag ik naar huis?’

Waarop ik een dag later dacht: ’Dat wil ik ook. Terug naar huis’. En thuis bleek toch het copywriter-schap te zijn.

element

guus-ottens

Guus Ottens

Guus Ottens halen we helemaal uit Haarlem. De reden? Omdat hij zo goed is. Een onvervalste ‘old school’ art-director van origine, voor wie de inhoud de basis is van alles wat hij doet. Komt snel tot de essentie, zowel in z’n strategisch denken, z’n concepten als visuele vertalingen. En zelfs als het om teksten gaat. Af en toe tot mijn frustratie. Vooral als-ie dan roept: ’Maar hé, ik ben geen tekstschrijvert. Letters in de goeie volgorde zetten kun jij beter’.

Maakt van zijn hart geen moordkuil. Guus is echt. Een nachtmerrie voor collega’s die de klant naar de mond praten en ‘money driven’ zijn. Een zegen voor wie voor kwaliteit gaat en het verschil wil maken.

Leerde, na een gedegen opleiding, het vak pas echt bij een hele serie reclamebureaus zoals het C&A Reclamekantoor, De Compagnons, Darcy McManus & Masius (later Result), Grey, Bates, Floor Heijn Retail, TBWA en Strating Promotion. Om in de jaren ’90, ver voordat de term ZZP-er bestond, besloot dat hij z’n ’kunstje’ maar zelfstandig moest gaan doen. Voor (toch weer) bureaus en later ook rechtstreeks voor opdrachtgevers. Want dat blijft toch het leukst.

element

edward-hendriks

Edward Hendriks

Een Copywriter en SEO-specialist in één persoon leidt tot dodelijk effectieve teksten. Niet voor niks wist hij zijn liefde voor Italië uit te bouwen tot een van de grootste Italië-blogs van het Nederlands taalgebied. Zijn website doyoucopy.nl trekt maandelijks duizenden bezoekers die allemaal willen weten hoe ze hun teksten beter krijgen. En hun website hoger in Google. Krijgt regelmatig mails van collega-tekstschrijvers die hem zijn copy-geheimen trachten te ontfutselen. Bezit zijn eigen Wikipedia pagina (Need we say more?)

Edward schreef drie gepubliceerde thrillers en een tiental korte verhalen. Koppelt creativiteit aan een sterk rationeel besef. Een aimabel iemand die nooit teleurstelt.

element

ronald-van-dijk

Ronald van Dijk

Ronald bouwde de website van Blokland & Duin (onze eerste klant). Een website die technisch gezien formidabel in elkaar bleek te steken. Iets met twee tienen en een griffel. Een goede reden om dit stukje kwaliteit meteen in te lijven. Ronald heeft van websites die snel laden en technisch goed in elkaar zitten zijn professie gemaakt.

Zijn missie? Goed vindbare websites die op elk schermformaat doen wat ze moeten doen. Een meedenker die onze ideeën vertaalt en op zijn technische merites weet te beoordelen.

element